یوسف مجتهد - تماس‌هایی کـه گرفته مـی شد حاکی از آن بود کـه بنیـاد شـهید و امور ایثارگران از پرداخت حقوق جداگانـه بـه همسران شـهدایی کـه دارای بیش از یک همسر بوده خودداری کرده و فقط یک حقوق را بین چند خانواده تقسیم مـی‌کند.

  این خبر که تا آنجا پیش رفت کـه تعدادی از نمایندگان بـه رئیس‌جمـهور تذکر داده و طی نامـه‌ای خواستار دستور ایشان درون رسیدگی بیشتر بـه وضعیت معیشتی خانواده‌های معظم شـهدا و ارائه لایحه‌ای جهت اصلاح قانون شدند.

نمایندگان درون این نامـه آورده‌اند: افزایش حقوق پدران شهدا احتراما همان‌گونـه کـه مستحضرید بین خانواده‌های معظم شـهدا عزیزانی بـه شـهادت رسیده‌اند کـه دو یـا چند همسر داشته‌اند و بالطبع بعد از شـهادت هر همسری با فرزندان خود مستقل بوده و به صورت مجزا از هم زندگی کرده و هرکدام خانواده مستقل محسوب مـی‌شوند. افزایش حقوق پدران شهدا متاسفانـه بنیـاد شـهید و امور ایثارگران تمامـی حقوق و مزایـای پرداختی را فقط به منظور یک خانواده محسوب کرده و بین چند خانواده تقسیم مـی‌کند. افزایش حقوق پدران شهدا این موضوع مشکلات جدی را به منظور این عزیزان فراهم آورده و نارضایتی شدیدی را ایجاد کرده است. اگر چنین اقدامـی صحت داشته باشد اقدام بنیـاد خلاف قانون و قابل پیگیری است. تبصره4 ماده واحده قانون حالت اشتغال مصوب 72/6/30 مجلس شورای اسلامـی بیـان مـی‌دارد: «بنیـاد شـهید موظف هست آن دسته از شـهدایی را کـه دارای بیش از یک همسر دائم بوده و شرایط استفاده از حقوق مربوط را داشته باشند بـه ازای هر یک از همسران و فرزندان حسب ضوابط مربوط حقوقی علاوه بر حقوق وظیفه مقرر از محل اعتبار خود تعیین و پرداخت نماید.»

بنابراین پرداخت حقوق بـه بازماندگان شـهدایی کـه دارای چند همسر بوده و هرکدام از حقوقی مجزا برخوردار باشند، افزایش حقوق پدران شهدا دارای منشأ قانونی بوده و در قوانین پیش‌بینی شده است. لذا آنچه درون نامـه نمایندگان بر ارائه لایحه بـه منظور اصلاح قانون پیشنـهاد شده، امری غیرضروری هست و درون این باره قانون روشن و شفافی وجود دارد کـه احتمالا نمایندگان از وجود آن مطلع نبوده‌اند. به منظور پیگیری موضوع و اطلاع از اقدام بنیـاد درون این باره با ایزدی معاون تعاون و امور اجتماعی بنیـاد تماس گرفته شد. ایشان درون پاسخ بـه این ادعا، اظهار د: «چنین مطلبی را تکذیب مـی‌کنیم حقوق هیچ‌کدام از بازماندگان شـهدایی کـه دارای چند همسر بوده، قطع نشده و ما کماکان حقوق هر همسر را جداگانـه پرداخت مـی‌کنیم. اگر آقایـان نمونـه‌ای دارند اطلاع دهند که تا بررسی لازم انجام گیرد. آنچه ما اقدام کرده‌ایم حقوق همسرانی هست که درون ازدواج مجدد، همسر آنان دوباره شـهید شده است. درون چنین وضعیتی که تا زمانی کـه غیر از همسر، هرکدام از شـهدا‌ فرزندانی داشته باشند پرداخت چند حقوق ادامـه مـی‌یـابد ولی با خروج فرزندان از کفالت شـهید و تنـها ماندن همسر، ایشان حق انتخاب یکی از حقوق‌ها را خواهد داشت و پرداخت دیگر قطع مـی‌شود.» انتظار مـی‌رود نمایندگان مجلس درون پیگیری حقوق ایثارگران و اصلاح قوانین درون جهت حمایت آنان دقت بیشتری داشته باشند و به سوابق قوانین مراجعه کنند که تا از بروز چنین سوءتفاهمـی جلوگیری شود.




[حقوق همسران شـهدا - fashnews.ir افزایش حقوق پدران شهدا]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 30 Jun 2018 11:10:00 +0000