غلامرضا مرادی - جناب سید سعید زمانیـان دهکردی! این یک موضوع راجع بـه ایثارگران جهت طرح درون مجلس است.

« تبعیض درون معافیت از پرداخت مالیـات توسط شاهد،جانبازان وآزادگان »

برابر بند 13 ماده 91 قانون مالیتهای مستقیم کـه مقرر مـی دارد:(ماده 91– درآمدهای حقوق بـه شرح زیر از پرداخت مالیـات معاف است:... ازاده بفرمایید شام بند 13– درآمد حقوق پرسنل نیروهای مسلح جمـهوری اسلامـی ایران اعم ازنظامـی وانتظامـی، ازاده بفرمایید شام مشمولان قانون استخدامـی وزارت اطلاعات و جانبازان انقلاب اسلامـی و جنگ تحمـیلی و آزادگان.)
جانبازان و آزادگان از پرداخت مالیـات درآمد حقوق معاف هستند و مطابق ماده 56 لایحه جامع خدمات رسانی بـه ایثارگران کـه اخیراً بتصویب رسیده هست ــ قانونی کـه پس از 6 سال بلاتکلیفی درون مجمع تشخیص مصلحت نظام بالاخره درون تاریخ ۲/۱۰/۱۳۹۱ با قید ابقاء قوانینی کـه از سال ۱۳۸۶ که تا ۲/۱۰/۱۳۹۱ بـه نفع ایثارگران بـه تصویب رسیده اند، بـه تأیید آن مجمع و سپس بـه تصویب مجلس شورای اسلامـی رسید و به علت عدم ابلاغ آن توسط رییس جمـهور درون مـهلت قانونی ،رییس مجلس درون تاریخ 1391/12/14 آن را جهت ابلاغ ؛به روزنامـه رسمـی ارسال نمود ــ شاهد، جانبازان، و آزادگان از پرداخت صد درون صد مالیـات حقوق و فوق‌العاده شغل و سایر فوق‌العاده‌ها اعم از مستمر و غیر مستمر معاف مـی‌باشند (ماده۵۶ ـ صد درون صد (۱۰۰%) حقوق و فوق‌العاده شغل و سایر فوق‌العاده‌ها اعم از مستمر و غیر مستمر شاهد، جانبازان و آزادگان از پرداخت مالیـات معاف مـی‌باشند.)

همانطور کـه ملاحظه مـی شود درون قوانین فوق الاشاره بـه عبارت معافیت از پرداخت مالیـات ازحقوق اشاره شده است. ازاده بفرمایید شام حال گرچه عبارت « حقوق » جمع « حق» است، و شاهد، جانباز، و آزاده وکیل حق الوکاله(حقوق) دریـافت مـی کند، اما دست اندرکاران امور مالیـاتی این موضوع را نمـی پذیرند و شاهد، جانباز، و آزاده وکیل و دیگر اصنااف ایثارگری(مانند جانبازان و آزادگان سر دفتر اسناد رسمـی) را مشمول این قوانین محسوب نمـی کنند و هر ساله مالیـاتی سنگینی از آنـها دریـافت مـی نمایند کـه این موضوع یک تبعیض ناروا و ظالمانـه مـی باشد و الا بـه عنوان مثال مگر چه فرقی هست بین یک آزاده یک سال اسارت و یـا یک جانباز 30٪ قاضی یـا مدیر یـا وزیر کـه تمام حقوق و مزایـای خود را از بیت المال دریـافت مـی کند، از تمام تسهیلات و خدمات کارکنان نـهاد مربوطه بهره مند هست و از پرداخت مالیـات نیز معاف مـی باشد!  اما یک آزاده 10 سال اسارت و یـا یک جانباز 60٪ وکیل کـه نـه تنـها از هیچ یک از این خدمات و تسهیلات بهره مند نیست، بلکه حتما برای اداره امور فعالیتش هزینـه های سنگینی نیز پرداخت نماید.(مانند هزنیـه اجاره دفتر، آب ، برق، گاز ، تلفن ، ایـاب و ذهاب جهت پیگیری امور وکالتی و غیره ) و با این حال بایستی مالیـات را نیز مانند افراد سالم و عادی بپردازد. مگر فرق آن جانباز قاضی یـا وزیر و این جانبازوکیل چیست ؟ کـه آن معاف هست و این محکوم!

فرق عمده آنـها این هست که آن یکی حقوق خود را از بیت المال و این یکی حقوق خود را از موکل دریـافت مـی کند اما وقتی بـه پای مـیز مالیـات باشی مـی رسند، این یکی چون از دولت حقوق و خدمات و تسهیلات دریـافت نمـی کند،  حتما مالیـات پرداخت نماید . البته همانطور کـه اشاره شد این معضل تنـها گریبان گیر ایثارگران وکیل نیست بلکه شامل دیگر اصناف ایثارگری مانند سردفتران دفاتر رسمـی نیز مـیشود.آیـا این موضوع یک تبعیض آشکار و ناروا نیست ؟
بنابراین از نمایندگان و اعضای محترم مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام تقاضا مـی شود با اصلاح بند 13 ماده 91 قانون فوق الذکر راه این تبعیض را ببندند و یـا با توجه بـه اینکه لایحه جامع خدمات رسانی بـه ایثارگران "به شرط اصلاح معایب و نقایص آن درون آینده"، از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید گردیده و هنوز آیین نامـه اجرایی آن بـه تصویب نرسیده است، با اصلاح ماده 56 قانون مذکور بـه این تبعیض آشکار پایـان دهند.
والعاقبت للمتقین

: ازاده بفرمایید شام




[پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ ایثار و شـهادت | مالیـات ایثارگران ازاده بفرمایید شام]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 26 Jul 2018 14:50:00 +0000